sunnuntai 1. huhtikuuta 2012

Osa 10: Raamatulliset juhlat


Yleistä raamatullisista juhlista

- Raamatussa on Vanhan Liiton Kirjoituksissa (VLK) mainittu ja Lakiliitossa vielä erikseen säädetty vuotuiset juhlat ja annettu ohjeet niiden noudattamisesta. Uuden Liiton Kirjoituksissakin (ULK) on viitattu noihin juhliin ja niissä on lisäksi säädetty yksi pyhä juhla ja annettu ohjeet sen viettoon. Tuo juhla ei kuitenkaan ole sidoksissa vuoteen, kuukauteen tai edes tiettyyn päivään. 
  

1. Vanhan Liiton Kirjoituksissa mainitut juhlat

- Kun luemme VLK:a alusta alkaen, niin huomaamme heti ensi luvussa Elohimin suuren luomistyön tapahtuneen kuutena (6) päivänä ja Mooseksen Lain antamisen yhteydessä perustellaan syy Sapattikäskylle: Sillä Hän lepäsi seitsemännen päivän ja pyhitti sen. Mitä tulee multiversumin eli maailmankaikkeuden luomiseen kaikkine joukkoineen, niin Raamattu ei kerro, että nuo Elohimin luomispäivät olisivat olleet samanpituisia (24 h), kuin meidän 6-päiväisen työviikkomme päivät, joten "kuuden päivän kreationistit" ovat mielestäni tässä kohden erehtyneet. (Tulen perustelemaan asian selkeästi myöhemmin erillisessä tutkielmassa.) 
  

Kolme yleistä juhlaa patriarkkojen ajoilta

- VLK:ssa on mainittu sellaiset yleiset ihmisen oman elämän kohokohtiin liittyvät juhlat kuten,
syntymäpäivä, häät ja hautajaiset. Luemme joitakin jakeita kyseisistä juhlista:

a) - 1. Moos. 40:20 Kolmantena päivänä sen jälkeen, faraon syntymäpäivänä, tämä laittoi pidot kaikille palvelijoilleen. Silloin hän korotti palvelijainsa joukosta sekä ylimmäisen juomanlaskijan että ylimmäisen leipurin pään. Juomanlaskija sai aiemman virkansa takaisin, mutta leipuri hirtettiin. 
- Job 3:1 Sen jälkeen Job avasi suunsa ja kirosi syntymäpäivänsä; 
- Saarn. 7:1 Hyvä nimi on parempi kuin kallis öljy, ja kuolinpäivä parempi kuin syntymäpäivä.


- Raamatun tiiviin luonteen vuoksi noista jakeista saa käsityksen, että syntymä olisi negatiivinen ja onneton tapahtuma. Se on ehdottomasti onnellinen tapahtuma, vaikka jokainen lapsi kirkuukin henkensä edestä heti synnyttyään, jotta ilma alkaisi virrata keuhkoihin ja sieltä ulos.

b) - 1. Moos. 29:27 "Vietä nyt vain tämä hääviikko loppuun, niin annetaan sinulle toinenkin, kunhan olet palveluksessani vielä toiset seitsemän vuotta." (Tässä Laaban vastaa Jaakobille, joka oli hääviikon alussa ilmeisesti melko päihtynyt mennessään morsionsa kanssa hääyönä levolle, koska ei erottanut Leeaa Raakelista!) Jakeesta käy ilmi häitä vietetyn viikon ajan ja että morsian tuodaan sulhasen kotiin vasta yömyöhään, jolloin vasta sulhanen näkee tämän. Jaakobin ei tarvinnut raataa noita seuraavia vuosia, saadakseen vasta sitten haluamansa Raakelin vaimokseen, vaan hän sai tämän heti tuon ekan hääviikon jälkeen vietetyn toisen hääviikon loputtua.

c) - 1. Moos. 50:1-13  - Noissa jakeissa kerrotaan patriarkka Jaakobin kunniaksi järjestetyistä hautajaisista. Heti kuoleman jälkeen hänet balsamoitiin ja se kesti 40 pv. Sitten egyptiläiset yhdessä Jaakobin perheväen kanssa itkivät vainajaa 70 päivää! Sitten hänet siirrettiin Makpelan luolaan ja sen äärellä saattamaan tullut Egyptin ratsujoukko järjesti yhdessä Jaakobin omaisten kanssa ylen suuret valittajaiset 7 pv:n ajaksi. Hautajaiset kestivät siis yhteensä 77 päivää! 

- Muita VLK:ssa mainittuja Mooseksen Lakiin sisältymättömiä juhlia ovat esim. juhliminen voittoisan sodan jälkeen (2. aikak. 20:26), Purimjuhla (Ester. 9:16-32) ja Hanukka. 

Mooseksen laissa säädetyt juhlat

- Lisäksi VLK:ssa on lueteltu Mooseksen Lakiin sisältyvät juhlat, joista juutalainen Sapatti mielletään nykyjuutalaisten taholta muita juhlia suurimmaksi. Asiasta voidaan olla eri mieltä, sillä myös muita juhlia löytyy. Seuraavista juhla-ajoista on säädetty Mooseksen Laissa: (3.Moos.23:1-44 ja 2.Ms. 12:14-20) 

- Sapatti (Shabbat) (juutalaisen viikon 7. pv., ja se on gregoriaanisen ajanlaskun mukaan perjantai-illan auringonlaskusta lauantai-illan auringonlaskuun), 
- Esikoislyhteen heilutusjuhla (Omer Shabbat) (lienee vietetty Pääsiäisviikon ke-illasta to-iltaan?)
- Pääsiäinen (Pesah) *) (juutalaisen kalenterin Nisan-kuun 14. pv.), 
- Happamattoman leivän juhla (Chag Ha'matsot) (Heti Pääsiäisen jälkeen, 15-21. Nisan-kuuta),
- Ensisadonjuhla eli Sadonkorjuujuhla eli Helluntai (Shavuot), 
- Pasuunansoitonjuhla (Zichron Truah) (on ikään kuin alkusoittona seuraavalle juhlalle:), 
- Suuri sovituspäivä (Jom Kippur),  
- Lehtimajanjuhla eli Lehvämajanjuhla eli Sadonkorjuujuhla (Shukkot). 

- Siis yhteensä seitsemän eri vuotuista juhlaa viikkosapattien lisäksi. Noiden juhlien viettoajat ja -tavat on tarkoin määritelty Mooseksen Laissa. Kolme noista juhlista oli sellaisia, jolloin Israelilaisten piti mennä viettämään niitä vuosittain Jerusalemiin (Pääsiäinen, Helluntai ja Lehtimajanjuhla: 2. Ms. 23:14-17 jakeessa 15 mainittu Aabib-kuu on vanha kanaanilainen sana-vastine hebrealaiselle Nisan-kuulle)

*) YeHoWan säätämyksen mukaan juutalainen Uusivuosi 'Rosh Ha-shana' tulee alkaa Nisankuusta, jonka 14.-21. pv:nä tulee viettää Pääsiäistä, joka huipentuu 14. pv:än Nisankuuta ja sitä seuraavan yön paastoon. Heti seuraavana päivänä on Happamattoman leivän juhla. Tästä syystä Pääsiäistä kutsutaan myös Happamattoman leivän juhlaksi.

- Myös seuraavat erityispiirteet sisältyvät juutalaisiin VLK:n juhliin: 
4. Ms. 10:10 "Ja ilopäivinänne sekä juhlinanne ynnä uudenkuun päivinä puhaltakaa torviin uhratessanne poltto- ja yhteysuhrejanne, niin ne saattavat teidän Elohiminne muistamaan teitä. Minä olen YeHoWaH, teidän Elohiminne." - Löydämme jakeesta ensinnäkin kolme eri ryhmää muistopäivien vietolle ja torviin puhallus on esikuvallista nimenomaan YeHoWan ylistyksestä, samoin myös poltto- ja yhteysuhrien tuominen Hänen Temppeliinsä! 
 

Profetioita tulevien aikojen juhlista

- Löydämme VLK:sta kolme juhlaa, joiden vietosta on VLK:ssa profetoitu, että niitä tullaan vietämään edessä olevassa 1000-vuotisessa rauhanajan kuningaskunnassa ja että niiden vietto koskee kaikkia maan kansoja ja sukukuntia! Nuo juhlat ovat Lehtimajanjuhla (Sak. 14:16-19), Sapatti ja Uudenkuunpäivä (Jes. 66:23). Lehtimajanjuhlaa on silloin mentävä viettämään Jerusalemiin, muita kahta juhlaa vietetään paikallisesti.

- Lisäksi juutalaiset ovat ajan mittaan ottaneet tavakseen viettää monia muitakin kansalliseen kohtaloonsa liittyviä juhlia, joita ei Raamatussa ole säädetty. Emme tutki niitä tässä.


2. Uuden Liiton Kirjoituksissa mainitut juhlat 
 
- Uuden Liiton Kirjoitukset (ULK) alavat ilouutisella Vapahtajamme Adonai Yeshua HaMashiach'n syntymisellä ihmiseksi Israelin lasten keskuuteen. Valitettavasti kukaan ei nykyisin voi aukottomasti todistaa tarkalleen Hänen syntymäpäivänsä ajankohtaa, ei edes vuodenaikaa, vaikka jotkut niin väittävätkin. Se seikka, että on alettu viettää entistä täysin pakanallista ryyppy-, mässäily- ja porsasjuhlaa ja eritoten epäjumala auringolle omistettua juhlaa eli joulua Vapahtajamme synttärinä, on täysin ihmisten keksimä ajankohta.

Sen laskeskeli ensin roomalainen jumaluusoppinut Hippolytys (170-236 j.M.s.) ja päätyi tuohon päivämäärään ja myöhempi paavi Johannes I antoi venäläiselle munkille tehtäväksi laskea pääsiäisen ajankohdat vuosille 527-626 j.M.s. Dionysius päätteli edelleen, että koska Yeshua eli täydelli­sen elämän, niin Hänen kuole­mansa päivä oli myös sama kuin luomisen päivä, eli 25 maaliskuuta. Noin epätieteellisellä tavalla vahvistettiin Jeesuksen syn­tymän ajankohta. / Osin lainattu 
linkistä: 
http://www.kristitynfoorumi.fi/migdal.htm (Juhani Aitomaa)

- Ainakin greg. ajanlaskun alku on yleisen käsityksen mukaan laskettu alkavaksi 3-6 vuotta liian myöhään. Ajanlaskussa on unohdettu kokonaan nollavuosi ja hypätty suoraan vuoteen yksi. Lisäksi on olemassa myös perusteluja, että Vapahtajamme olisi syntynyt todennäköisimmin syksyllä, sillä Hän oli julistustyönsä aloittaessaan noin 30-vuotias (Luuk. 3:23) ja Hänen julistustehtävänsä kesti 3,5 vuotta, ja koska Hänet naulittiin ristille Pääsiäisenä maalis-huhtikuun paikkeilla eli keväällä, niin voidaan päätyä Hänen syntymisajankohtansa suhteen takaperin laskien syksyyn.
Uskon Vapahtajamme syntyneen syksyllä, 6 vuotta ennen greg. ajanlaskun alkua.

Ehdolla on ollut Lehtimajanjuhla ja Jom Kippur. Uskon ajankohdan olleen Jom Kippur eli Suuri sovituspäivä, sillä Elohimin Karitsa syntyi ihmiseksi varsinaisena tehtävänään kärsiä meidän sijaiskärsijänämme ja sovittaa kaikki ihmiset Elohimin kanssa. Tämän tutkielman lopussa olevasta yhteenvedosta selviää mikä merkitys epäraamatullisella joululla ja muillakin kirkollisilla juhlilla sekä raamatullisten juhlien vietolla on uudestisyntyneille Yeshuan opetuslapsille. 
 

Adonai Yeshuan opetus juhlien vietosta

Adonai Yeshua viittasi seuraavissa jakeissa noihin Mooseksen Lain mukaisiin juhliin näissä jakeissa: Matt. 5:17-20 

17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten kuningaskunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten kuningaskunnassa.
20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten kuningaskuntaan. 

- Huomaamme tuosta sen, ettei Adonai Yeshua kumonnut Mooseksen Laissa määrättyjen vuotuisten juhlien viettoa juutalaisilta, joille ne on alunperin säädettykin. Mutta myöskään juutalaiset eivät voi pelastua kuin ainoastaan uskon kautta siihen armoon, jota heille Adonai Yeshuassa on tarjolla. Luemme jakeen Ap.t. 15:11 "Mutta me (juutalaiset) uskomme Adonai Yeshuan armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin (pakanuudesta uskoon tulleet)." 
  
- Mitä tulee uskoon tulleisiin pakanoihin, ei Adonai Yeshua antanut määräystä heille noiden VLK:n juhlien vietosta. Apostoli Paavali jopa varoitti heitä niitä viettämästä! 

  
Adonai Yeshuan säätämä pyhä juhla 
       
Vapahtajamme sääti meille kaikille opetuslapsilleen uuden juhlan, nimittäin Pyhän Ehtoollisen. Luemme nuo jakeet lyhennellen selkeimmin apostoli Paavalin opettamina: 1. Kor. 11:23-26 
  
23. Sillä minä olen saanut Adonailta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Adonai Yeshua sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24. kiitti, mursi ja sanoi:
"Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää tämä minun muistokseni".
25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Adonain kuolemaa, siihen asti kunnes hän tulee. 
  
- Kohta jatkuu varoituksilla ja ohjeilla, miten tuota pyhää hetkeä tulee viettää. Jakeesta 26 huomaamme, että tämä pyhä juhla ei ole lainkaan sidoksissa ajanlaskuun, vuoteen, kuukauteen eikä viikonpäivään ja että se on voimassa vain siihen asti, kunnes Vapahtajamme saapuu noutamaan meidät taivaskotiin! 
 

Pakanuudesta pelastetuille annettu yleisohje 
       
- Apostolienneuvoston opetus pakanuudesta Adonai Yeshuan opetuslapsiksi kääntyneille sisältää viittauksen niihin neljään käskyyn, jotka tosin sisältyivät Mooseksen Lakiin, mutta olivat käytännössä voimassa jo patriarkka Nooan ajasta alkaen. Luemme jakeet: Ap.t. 15:28-29 
 
"...28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

Kirjoitan uudelleen nuo neljä 'välttämätöntä' tähän eriteltyinä:
- karttakaa epäjumalille uhrattua
- karttakaa verta
- karttakaa lihaa, josta veri ei ole laskettu
- karttakaa haureutta

- Syy Adonai Yeshuan valitsemien apostolien kokoukselle oli se, että jotkut lakihenkiset Adonai Yeshuaan uskovat juutalaiset olivat vastoin apostolien ohjeita vaatineet Korinton srk:ssa, että kaikki pakanuudesta uskoontulleet miehet tulee ympärileikata ja heitä tulee käskeä noudattamaan Mooseksen Lakia. Apostolien pitämä kokous asiasta ja sen seurauksena kirjoitettu julkilausuma siitä oli selkeä askel Vanhasta Liitosta Uuteen Liittoon siirtymiseksi. Tuo säädös on erittäin arvovaltaiselta taholta ja se osoittaa selkeästi sen aidon vapauden, mihin meridät on Vapahtajamme vikauhrin voimasta vapautettu! HalleluYah! On huomionarvoista havaita, ettei noihin neljään välttämättömään pyhityselämään liittyvään kohtaan sisälly ainuttakaan Vanhan Liiton aikaista juhlaa, ei edes juutalaisten Sapattia! 
 

                   
Apostoli Paavalin opetusta juhlien vietosta

- Apostoli Paavali sai aivan erityistä viisautta apostolitoimeensa suoraan ylösnousseelta Vapahtajaltamme Pyhän Hengen kautta. Lisäksi Hän oli täysin perehtynyt siihen, mitä Mooseksen Laki opettaa erinäisten juhlien vietosta. Hänelle kirkastui se salaisuus, että ihminen ei voi pelastua millään omilla teoillaan, kuten Mooseksen Lain säädöksiä pilkuntarkasti noudattamalla (juhlien vietot mukaan lukien) tai oman ymmärryksensä mukaan hyviä tekoja tekemällä. Pelastus on mahdollista saada vain uskon kautta lahjana ilman ihmisen omia tekoja!

Kyseessä on sama kuin taivaasta kaikkia ihmisiä kohden henkilökohtaisesti ojennettu shekki, jossa lukee "Sinut on jo lunastettu ja sielustasi on täysi hinta maksettu Golgatan keskimmäisellä ristinpuulla, jossa Elohimin Karitsa vuodatti pyhän uhriverensä ja sovitti kaikki sinun syntisi ja sairautesi noin 2000 vuotta sitten!"

- Luemme pari kohtaa apostoli Paavalin opetuksista koskien erilaisten raamatullisten juhlien viettoa: 

1) Paavalin kirje pakanuudesta kääntyneille Galatalaisille, 4:1-12 
  
1. Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra; 2. vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti. 3. Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle. 4. Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Elohim Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, 5. lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. 6. Ja koska te olette lapsia, on Elohim lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

7. Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Elohimin kautta. 8. Mutta silloin, kun ette tunteneet Elohimia, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole. 9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Elohimin ja, mikä enemmän on, kun Elohim tuntee teidät,
kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla? 10. Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. 11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt. 12. Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet. 

2) Paavalin kirje pakanuudesta kääntyneille Kolossalaisille, 2:13-17  
  
13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän (Elohim) teki eläviksi yhdessä hänen (Yeshua) kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, 14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme. Sen hän (Elohim) otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. 
15. Hän (Elohim) riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi. Hän (Elohim) sai heistä hänen (Yeshua) kauttaan voiton riemun. 16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, 17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on HaMashiach'n.



JUHLIEN JUHLA

- Me kaikki Adonai Yeshuaan uskovat, jotka säilytämme uskon ja toivon varmuuden maallisen elämämme loppuun asti, saamme täältä lähdettyämme viettää juhlien juhlaa taivaassa, Uudessa Jerusalemissa. Nuo juhlat ovat nimeltään KARITSAN HÄÄT. Adonai Yeshua on tuo kuningasten Kuninkaaksi kruunattu Elohimin Karitsa, joka on jo ottanut pois maailman synnin ja vapauttanut meidät joutumasta kadotukseen kaikkien niiden kanssa, jotka ihmiskunnasta ovat Hänen sijaisuhrikuolemansa hylänneet. Adonai Yeshua on antanut meille ikuisen elämän ja siitä syystä me, hänen pyhällä ja viattomalla verellään lunastamansa ihmiset kiitämme ja palvomme ikuisesti häntä! HalleluYah! Luemme tästä jakeet: (Ilm. 19:6-9) 

 
6. "Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä YeHoWaH, meidän Elohimimme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. 7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. 8. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus." 9. Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Elohimin sanat." 
 
- Luemme lisäksi jakeet: (Ilm. 22:16-17)
16. "Minä, Yeshua, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti." 17. Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi. 
 


Yhteenveto juhlien viettämisestä

- Koska meidät Uuden Liiton pyhät on kutsuttu pelastukseen ilman Mooseksen Lakia **), niin meitä ei velvoiteta viettämään mitään VLK:ssa säädettyjä juhlia ja vielä vähemmän apostolien jälkeisillä vuosisadoilla kirkkoruhtainaitten säätämiä 'kirkkopyhiä', kuten sunnuntaita eikä mitään ns. kirkkovuoden juhlia, kuten joulua. Olemme vapautetut tuollaisista maailman alkeisvoimien orjuudesta Adonai Yeshuan veriuhrin kautta kertakaikkiaan! HalleluYah!

**) Luemme ensin jakeen:
Room. 3:21 "Mutta nyt Elohimin vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, "
 

...Sitten luemme sen laajemman asiayhteyden (Room. 3:19-26)
19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Elohimin edessä; 20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. 21. Mutta nyt Elohimin vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22. se Elohimin vanhurskaus, joka uskon kautta Yeshua HaMashiach'n tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Elohimin kirkkautta vailla 24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on HaMashiach Yeshuassa, 25. jonka Elohim on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä,
osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Yeshuaan. 


- Meillä on toki täysi vapaus viettää raamatullisia, epäraamatullisia ja jopa kirkollisia kirkkoruhtinaiden säätämiä juhlia, mutta niiden vietossa piilee se suuri vaara, että ajaudumme noudattamaan pelkkiä kuolleita perinteitä ja ihmiskäskyjä ja kadotamme vähitellen Pyhän Hengen kautta lahjana saamamme elävän yhteyden Adonai Yeshuaan ja Elohimiin! Minä kavahdan kaikenlaisten juhlien viettoa, sillä erään uskonveljeni kokemuksesta tiedän niiden salakavalan taipumuksen orjuuttaa viettäjänsä!

- Entäs sitten Mooseksen Lain 10.:ssä käskyssä mainittu Sapatinvietto?  Sitä ei ainakaan epäjumalan, pakanakeisari Konstantinus Suuren yhdessä alaistensa, roomalaiskatolisten piispojen kanssa säätämä Sunnuntai Edikti vuodelta 364 voi kumota eli siirtää sen alkua perjantai-illan auringonlaskusta lauantain jälkeiseen keskiyöhön!

- Olen havainnut tarvitsevani ainakin yhden päivän viikossa mahdollisimman syvään lepoon ja mieluiten vietän tuon lepopäivän taivaallisen Isäni ja Hänen perheväkensä kanssa Hänen säätämänään lepopäivänä eli ns. juutalaisten Sapattina ja olen näinä noin 40 vuotena selvästi todennut sillä olleen ja yhä olevan suuri siunaus elämäni yllä. En vietä Sapattia käskynä, enkä lainkirjaimen vanhassa, vaan etuoikeutena Hengen uudessa tilassa. Lisäksi vietän Pyhää Ehtoollista tarpeen mukaan rakkaudesta Vapahtajaani, Adonai Yeshuaa kohtaan ja saadakseni sen vieton yhteydessä kokea virvoitusta. Sapattiakin olen heikkona uskovana rikkonut monta kertaa.

- Jos epäilet olevasi Mooseksen Lain orjuudessa tai pakanakeisari Konstantinus Suuren säädösten vankina viettäessäsi edellä mainittuja juhlia ja lepopäiviä, niin ULK:n mukaan kaikki epäuskossa tehdyt teot ovat syntiä, joten lue paljon Uuden Liiton opetuksia ja rukoile Pyhässä Hengessä viisautta pyristellä ajoissa niistä vapaaksi, sillä vapauteen Yeshua on meidät vapauttanut! Laki saa aikaan vihaa ja siksi vain Lain alta armon alle siirtynyt ja Hengen vapaudessa sekä pyhityksessä elävä kykenee aidosti rakastamaan lähimmäistään tämän parhaaksi, sillä joka rakastaa, se on Lain täyttänyt, "sillä HaMashiach on lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo!" (Room. 10:4) 

Moni, etenkin juutalaisuskova, suosittelee sanojen "lain loppu" sijaan sanoja "lain päämäärä". He eivät ole lukeneet tarkkaa asiayhteyttä tuolle jakeelle, mikä edellyttää juuri sanojen "lain loppu" käyttöä. Kreikk. sanakirjan (Textus Receptus) mukaan ensimmäinen merkitys sanalle "telos" on "loppu" ja vasta muina merkityksinä on esim. "päämäärä".


~  Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen tähden on rakkaus lain täyttämys.  ~

Room. 13:10

19 kommenttia:

  1. Ei Mooseksen lakia ole annettu sitä varten, että ihminen vanhurskauttaisi itsensä sen kautta. Tuollainen opetus on katolilainen harhaoppi. Suosittelen tutkimaan mm. Vatican Commission for Religious Relations with the Jews, "Notes on the Correct Way to Present the Jews and Judaism in Preaching and Catechesis in the Roman Catholic Church [1985]; National Conference of Catholic Bishops, "God's Mercy Endures Forever: Guidelines on the Presentation of Jews and Judaism in Catholic Preaching [1988]; General Convention of the Episcopal Church, "Guidelines for Christian-Jewish Relations" [1988]; Evangelical Lutheran Church in America, "Guidelines for Lutheran-Jewish Relations [1988]) jne. Näissä kaikissa ohjeistetaan opettamaan Raamattua niin, että Armo ja Mooseksen Laki ovat vastakkain tai että juutalaisuudessa lain noudattamisella pyritään saamaan vanhurskaus tai että laki olisi raskas taakka, sekä muita useita muita epä-Raamatullisia ohjeita Raamatun tutkimiseen ja opettamiseen.

    Kirjoituksesi sotii myös Paavalin opetusta Kolossalaiskirjeessä vastaan, jossa Paavali sanoo:
    "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen" (Kol. 2:16-17)." Tässähän on ihan selvästi kyse siitä, että alkuseurakunta vietti Raamatullisia juhlia ja jopa ruoka-säädöksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle JPG

      Kirjoitit:
      "Ei Mooseksen lakia ole annettu sitä varten, että ihminen vanhurskauttaisi itsensä sen kautta."

      Huomaan, ettet ole lukenut koko kirjoitustani läpi, koska en todellakaan ole tuollaista siinä esittänyt, enkä muutakaan mihin viittaat, eli en ole tuominnut ketään syömisestä tai erinäisten juhlien vietosta, vaan viitannut vain siihen, mitä apostoli Paavali ja apostolinen alkuseurakuntaneuvosto opettaa erilaisten ruokien syömisestä ja juhlien vietosta pakanuudesta uskoon tulleille.

      Nuo jakeet (Kol.2:16-17) ovat mielestäni oikein ymmärrettyinä juuri päinvastaiset kuin sinä ne tulkitset! Ne tarkoittavat nimenomaan sitä, että pakanuudesta Yeshuan seuraajiksi tulleilta ei vaadita mitään kosher-ruokasäädösten noudattamista, eikä Vanhan eli Lakiliiton israelilaisille säädettyjen juhlien viettämistä. Perustelin sen selkeästi opetustekstissäni viitaten jakeisiin Ap.t. 15:28-29. Löydätkö sinä noista jakeista muita vaatimuksia pakanuudesta uskoon tulleille kuin nuo neljä luettelemaani?

      Suosittelen, että luet ajatuksella opetukseni viisi viimeistä kohtaa (joissa otsikot isolla lihavalla tekstillä) läpi, niin silloin viimeistään huomaat, miten opetan suhtautumisesta erinäisiin Raamatussa mainittuihin ja mainitsemattomiin juhliin!

      Siunausta :)

      Poista
    2. Kirjoitat tekstissäsi: "...Hänelle kirkastui se salaisuus, että ihminen ei voi pelastua millään omilla teoillaan, kuten Mooseksen Lain säädöksiä pilkuntarkasti noudattamalla (juhlien vietot mukaan lukien) tai oman ymmärryksensä mukaan hyviä tekoja tekemällä..."
      Tämä tulkinta Paavalin opetuksista on juuri jo yllä mainitsemani katolilaisen opetuksen mukainen tulkinta. Juutalaisuudessa ei ole ollut, eikä edellenkään ole sellaista opetusta tai käsitystä, että lain tekojen kautta ihminen saisi Jumalalta mielisuosion, vanhurskauden tai pelastuksen. Tällainen ajattelu oli kyllä todella yleistä Paavalin evankelioimien pakanuudesta tulleiden kansojen ajatusmaailmassa. Epäilen syvästi että Paavali olisi koskaan mainitsemallasi tavallasi opettanut tai edes ajatellut.

      Tuo mainitsemasi tulkinta jo aikasemmin mainitusta Kol. kirjeen kohdasta on hyvin traditionaalinen, mutta se ei tee oikeutta itse Jumalan Sanalle, päinvastoin, ko. tulkinnan perinne tulee katolilaisuudesta.

      Täytyy myös muistaa että VL:n ruokaohjeet ja juutalaisten Kosher-säädökset eivät ole sama asia.

      Mitä taas tulee tuohon mainittuun Apt. kohtaan, niin kyseessähän on minimivaatimus, siinä ei kuitenkaan kielletä noudattamasta Raamatullisia juhlia tai muitakaan Tooran opetuksia, koska nehän ovat hyviä ja pyhiä (Room. 7) ja ovat hyödyksi (2. Tim. 3.).

      Sapatista olen kanssasi samaa mieltä, koska Jumala itse pyhitti ja erotti sen, 1. Moos 2:3.

      Eri mieltä olen kuitenkin tuosta Herran Pyhän Ehtoollisen juhlaroolista ja yleensäkin sen muodosta, joka tulee melkein sellaisenaan pakanuudesta, tarkemmin sanottuna Mitrha-kultista.
      Evankeliumeista tulee täysin selväksi se, että Jeshua nauttii Tooran määräämää Pesah ateriaa opetuslasten kanssa ja sanoi, että tehkää se (Pesah ateria) Hänen muistoksensa. Kun tunnemme juutalaisen opetuksen tuosta Pesah ateriasta, ymmärrämme myös miksi Jeshua nosti maljan aterian jälkeen ja sanoi, että minä en juo tätä maljaa vielä teidän kanssanne.

      Nämä on niitä ajatuksia, joita tämä kirjoitus herätti. Minä en ole keneltäkään mitään vaatimassa, mutta en myöskään kieltämässä tai synnillistämässä.

      Siunausta :)

      Poista
    3. Sulle JPG:

      Kirjoitit: >Kirjoitat tekstissäsi: "...Hänelle kirkastui se salaisuus, että ihminen ei voi pelastua millään omilla teoillaan, kuten Mooseksen Lain säädöksiä pilkuntarkasti noudattamalla (juhlien vietot mukaan lukien) tai oman ymmärryksensä mukaan hyviä tekoja tekemällä..."
      Tämä tulkinta Paavalin opetuksista on juuri jo yllä mainitsemani katolilaisen opetuksen mukainen tulkinta.<

      Et tunne riittävän hyvin Uuden Liiton Kirjoituksia (ULK), koska väität tuota kirjoitukseni kohtaa katolilaisuudeksi! Lue Ap.t. 15:5-6, 10-11 (Silloin huomaat mitä tarkoitan)

      Kirjoitit: >Juutalaisuudessa ei ole ollut, eikä edelleenkään ole sellaista opetusta tai käsitystä, että lain tekojen kautta ihminen saisi Jumalalta mielisuosion, vanhurskauden tai pelastuksen.<

      Juutalaisuudessa on sellainen uskomus, että ihminen voi Mooseksen Lakia noudattaen itse saavuttaa vanhurskauden. Lue seuraava ULK:n kohta: Room. 10:1-5 (Tässä vain jae 5)
      5. Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka Laista tulee, että ihminen, JOKA SEN TÄYTTÄÄ, on siitä elävä.

      Muista, että apostoli Paavali sanoi olleensa Mooseksen Lain vanhurskauteen nähden nuhteeton ennen kääntymystään matkallaan Damaskoon! Hän sanoi pitävänsä kuitenkin sen ROSKANA Adonai Yeshuan tuntemisen rinnalla!

      Tee sinä samoin ja mitä tulee mainintaasi, että pakanuudesta kääntyneille apostolineuvoston antamat neljä ohjetta olivat vain minimivaatimukset, niin luuletko noiden ohjeiden taka-ajatuksena olleen johdattaa kaikki nuo pakanuudesta Yeshuaa seuraamaan lähteneet vähitellen Mooseksen Lain säädöksiä noudattamaan, kuten juutalaiset?

      Jos niin luulet, niin väärin luulet, sillä silloin ei seuraava ULK:n kohta merkitsisi sitä, mitä sen kerrotaan merkitsevän: Room. 13:8-10 (Tässä vain jae 10)
      10. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. SEN TÄHDEN ON RAKKAUS (Mooseksen) LAIN TÄYTTÄMYS.

      Pohdi seuraavaa: Jos kaikki pakanuudesta Yeshuaa seuraamaan lähteneet pakanaparat johdatettaisiin vähitellen noudattamaan koko Mooseksen Lakia, niin hehän joutuisivat lopulta MOOSEKSEN LAIN ORJIKSI!

      Silloin heidän olisi mahdotonta rakastaa lähimmäisiään, sillä lähimmäisten rakastamisen lähtökohta on vapaaehtoisuus ja tietoinen sekä konkreettinen vapautuminen Mooseksen Lain orjuudesta Elämän Hengen Lain kautta HaMashiach Yeshuassa!

      Kun Paavali sanoi "Niin USEIN kun te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan te julistatte Adonain kuolemaa siihen asti kunnes Hän tulee...", niin hän ei tarkoittanut sitä, että Pyhää Ehtoollista tulisi viettää vain kerran vuodessa, juutalaisten Pääsiäisen aikana!

      Siunausta:)

      Poista
    4. Kuten tuolla ensimmäisessäni vastauksessa mainitsin on olemassa agenda, jonka mukaan juutalaisuus ja juutalainen usko, mukaan lukien Vanhan Liiton kirjoitukset, halutaan esittää näkökulmasta, jossa juutalaiset yrittävät ansaita vanhurskautta Jumalalta. Tämä ei kuitenkaan ole millään muotoa totta.

      Myönnän avoimesti että en tunne - varmaan ikinä - tarpeeksi Kirjotuksia, elämähän on ikuista oppimista.

      Tutkitaan vähän nyt sitten niitä Kirjoituksia.
      Apt. 15:1 - tässähän lukee selvästi, että Juudeasta tuli ihmisiä, jotka opettivat jotain mitä Toora ei opeta. Näytä minulle sellainen Mooseksen laki, joka tekee ympärileikkauksesta pelastus kysymyksen? Sellaista ei ole, ts. nämä miehet opettivat isienperinnäissääntöinä tunnettua traditiota.

      1. Moos. 17:4-14, puhutaan Jumalan ja Aabrahamin välisestä Liitosta, jossa jokainen lihallisesti ympärileikkaamaton pitää poistaa kansasta. Tämä on Jumalan ja Aabrahamin välinen Liitto, ei ns. Vanha Liitto eli Siinailla tehty Liitto.

      Ja edelleen jakeessa 5, nämä fariselaisuudesta tulleet halusivat opettaa isienperinnäissääntöjä.

      Ja jakeessa 10, Pietari viittaa juuri tähän isienperinnäissääntöihin.

      Ja jos alkuseurakunta olisi sitä mieltä että pakanuudesta kääntyneet eivät saisi noudattaa Toorassa olevia ikuisiä säädöksiä, ennen yli siteerattuja jakeita, 28 ja 29, Jaakobin pitämä opetus jakeissa 14-21 on ihan turhaa, varsinkin kun muistetaan, että alkuseurakunnassa, ainoat paikat joissa oli kirjoitettua Jumalan sanaa oli synagooga.

      Tämä nyt on itsensä toistoa, mutta juutalaisuudessa ja Siinain Liitossa, ei ole mitään sellaista opetusta että noudattamalla saavutat jotain. Koko Siinain Liittohan on sitä, että olet saanut jotain, älä menetä sitä. Siis kysehän on pohjimmiltaan armosta.

      Ja kaikki puheet jostain Mooseksen Lain, Vanhan Liiton lain, Siinain Liiton orjuuttavuudesta kommentoin jo tuolla ensimmäisessä vastauksessani.

      Tutkin tuon Room. 13:10 kreikankielisistä alkuteksteistä, ja niiden mukaan, Rakkaus (Agape) on Tooran sisältö, ja tämä käännös tukee paremmin tekstin asiayhteyttä.

      Mitä taas tulee tuohon nk. HPE:hen niin Luuk. 22 selittää asian yksinkertaisimmalla mahdollisimmalla tavalla. Ko. on Pesah - ateria, johon kuuluu viinin ja leivän siunaaminen. Täytyy muistaa, että Pesah - ateria ei ole ainoa ateria johon kuuluu viinin ja leivän siunaaminen. Toinen oleellinen asia mikä kuuluu tähän on yhteinen ruokailu. Tämä tulee hyvin esiin, niin Luuk. 22 kuin 1. Kor. 10.
      Pakko kysyä, että jos pakanuudesta kääntyiden ei-juutalaisten eivät saa viettää millään muodossa Toorassa määrättyjä juhlia, niin miten he voivat viettää esim. ed. mainittua Jeshuan muistoksi vietettävää ateriaa? Omaksumalla tradition epäjumalanpalvonnasta?

      Ja kommentoin näitä tekstejä siitä syystä, että oletan sinun olevan kiinnostunut alkuseurakunnallisuudesta.

      Siunausta :)

      Poista
    5. Sulle JPG:

      Hienoa, kun kerroit ettet tunne vielä riittävästi Kirjoituksia! Myös minä olen suuren Mestarini Yeshuan opetuslapsi ja vasta vajavaisesti oppinut ja opiskelen koko ajan lisää, kuten oletan sinunkin tekevän :)

      Uuden Liiton Kirjoitusten mukaan (ULK) Israel saatettiin Siinailla Mooseksen Lain orjuuteen. (Gal. 4:22-26) Sama ULK:n kohta edempänä (jae 28) osoittaa, että vain lupauksen lapset saavat periä Aabrahamille annetun lupauksen, hengellisesti sanoen Elohimin Kuningaskunnan ja kaiken muunkin sen lisäksi!

      Vain Korkeimman Pyhät, kaikki valitut Uuden Liiton pyhät eri kansoista yhdessä ennen Yeshuan lihaksi tuloa eläneiden valittujen Vanhan Liiton pyhien kanssa, ovat noita valittuja pyhiä. Siis sinä ja minä mukaanlukien, mikäli pitäydymme uskonvanhurskauteen Adonai Yeshuan veriuhriin turvautumalla.

      Tämän kaiken apostoli Paavali lupasi meille Pyhän Hengen innoituksella: 1. Kor. 3:21-23.

      Vielä lyhyesti tuosta HPE:n vietosta: Toistan sen, että sä saat viettää sitä muulloinkin kuin Pääsiäisenä ja toivottavaa on, että vietät sitä usein, koska se poikkeaa täysin muista 'leivän ja viinin siunaamisjuhlista' siinä, että HPE:tä tulee viettää YHWH Elohimin Pojan, meidän puolestamme uhratun Karitsan kärsimisen ja kuoleman muistoksi siihen asti, kunnes Hän palaa takaisin!

      Esitän sulle vastakysymyksen: Jos pakanuudesta Yeshuaan uskoontulleiden PITÄISI viettää Vanhan Liiton mukaisia, vain juutalaisille määrättyjä juhlia, niin eivätkö he silloin joutuisi Mooseksen Lain orjiksi ja samalla kirouksen alle?

      Siunausta :)

      Poista
  2. Sotkemalla tuon Gal. kirjeen kohdan tähän keskusteluun sotket asioita aika pahasti keskenään. Siinähän on puhe hengellisen ja maallisen erosta, ja siitä, että ei luoteta enään Jeshuan sovitukseen ristillä. Minkään - ikuisena säädöksenä annettu - Jumalan asettama juhlapyhä, ei vie minkään kirouksen alle. Aina kun on kyse Paavalin teksteistä täytyy muistaa Pietarin sanat 2. Pietarinkirjeessä 3:16: "Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia."

    Ts. jotta voi ymmärtää Paavalin kirjoituksia, on myös ymmärrettävä muitakin Pyhiä Kirjoituiksia, eli ns. Tanakhia.

    Ja edelleen mitä tulee tuohon HPE:hen, niin se mitä tuolla aikasemmin tekstissäsi opetat sen olevan juhlapyhä Uudessa Liitossa, niin tällaista ei Raamattu opeta. Kirkkohistoria ja katolinen kirkko, sisarkirkkoinen kylläkin opettaa näin. Ja jos koko ajatus tästä rakentuu yhteen ainoaan sanaan, niin missä on se Raamatun kokonaisilmoituksen ymmärtäminen?

    Ja mitä tulee tuohon viimeiseen kysymykseen niin, jos ihminen on armon alla, niin kuinka hän voi olla lain alla? Room. 6:14.

    Siunausta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle JPG:

      >Ts. jotta voi ymmärtää Paavalin kirjoituksia, on myös ymmärrettävä muitakin Pyhiä Kirjoituiksia, eli ns. Tanakhia.<

      Aivan oikein! Luen Tanakhia säännöllisesti ULK:n ohella ja juuri sitä taustaa vasten olen muodostanut käsitykseni myös Paavalin opetuksista, Pyhän Hengen opastuksella. Ilman Pyhää Henkeä kaikki Raamatuntutkijat menevät harhaan, kuten Adonai Yeshua sanoi oman aikansa VT:n oppineille:

      Mark. 12:24 Yeshua sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne Kirjoituksia ettekä Elohimin voimaa?"

      HPE:n viettopäivä on ilman muuta juhlapyhä meille, jotka sitä juhlapyhänä vietämme. Muille se on arvoton päivä. Vaikka ULK:ssa ei suoraan opetetakaan, että kyseinen päivä olisi juhlapyhä UL:ssa, niin kyseisen päivän pyhittää juuri se, miksi tuota HPE:tä vietetään. Se nimittäin korvaa Jom Kippurin ja Pääsiäisen eli nuo kaksi VL:n suurinta juhlaa, jotka olivat vain kalpea esikuva siitä, mitä Elohimin Karitsa on meidän Korkeimman valittujen edestä tehnyt Golgatan keskimmäisellä ristinpuulla.

      Ihminen voi mennä ikäänkuin hiljalleen liukuen armon alta Lain alle, jos hän alkaa viettää VL:n juhlia aluksi vain 'vapaaehtoisesti' ja lopulta kiusaaja vaatiikin häntä siihen kuiskaamalla korvaan: "Sinun pitää viettää niitä!"

      Tunnen erään vilpittömän kristityn ei-juutalaisen miehen, jolle kävi juuri noin. Hän vietti lopulta juutalaisten Pääsiäistäkin tarkalleen juutalaisen kalenterin mukaisesti kosherin ja happamattomien leipien sekä katkerien yrttien kera. Hän tuli masentuneena luokseni ja sanoi kokevansa joutuneensa armon alta Lain alle ja totesin hänelle käyneen niin.

      Juttelimme kodissani kolme päivää ja hän sai yöpyä luonani kaksi yötä. Osoitin hänelle VLK:sta, ettei lihassaan ympärileikkaamaton edes saa viettää juutalaista Pääsiäistä, koska se on selvästi kielletty Mooseksen Laissa! En ole miestä sen jälkeen tavannut. Toivon hänen voineen palata Lain alta armon alle!

      Mua aidosti säälittää ne messiaaniset Yeshuaan uskovat juutalaiset, jotka pitävät kipaa päässään ULK:n opetusten vastaisesti ja tillit-rukousviittaa harteillaan VL:n Lain tapaa matkien.

      Siunausta :)

      Poista
    2. Mark. 12:24 on Jeshuan vastaus isienperinnäissääntöihin perustuvaan opetukseen, ei Tooraan. Se tulee hyvin esiin asiayhteydestä.

      Se on sääli, että joku henkilö on menettänyt pelastusvarmuuden. Kyseessä on kuitenkin ihmisen lihallisuus joka saa ihmisen toimimaan näin. Tunnen ja tiedän lukemattomia kristittyjä jotka ovat luoneet tällaisia itse tehtyjä lakeja tyyliin, jos en herää joka aamu sinä ja sinä kloaikana tai lue tietyn määrän Raamattua joka päivä, käy seurakunnassa joka kokouksessa tai maksanut kymmenyksiä seurakunnalle bruttopalkasta sentilleen, en voi kokea Pyhää Henkeä tai Jumalan Voitelua tms. Tämä on puhdas synnillinen ihmisluonto joka tekee näin, ei Jumalan itse säätämät juhlat vaikuta siihen mitenkään.

      Ja mitä tulee tuohon mainitsemaasi HPE korvaa Jom Kippurin juhlan ja Pesah aterian, niin voisitko näyttää sen minulle suoraan joko Vanhan Liiton tai Uuden Liiton kirjoituksista, vai onko todellakin niin, että kyseessä on isienperinnäissääntöihin perustuva ajatus?

      Mitä taas pukeutumiseen tulee, niin uskon, että Pyhä Henki ohjaa meitä oikeaan.

      Poista
    3. Vastaan vielä sen verran, että tunnen monia kristittyjä, joita Jumalan Henki on kehoittanut palamaan uskon alkujuurille ja pyhittämään/erottamaan Sapatin sekä viettämään Raamatullisia juhlia, ilman minkään lain tuomaa taakkaa tai painolastia.

      Poista
    4. Sulle JPG:

      Olet oikeassa jakeen Mark. 12:24 viittaavan isien perinnäissääntöihin, muttei se sulje pois sitä, että myös Tooran Kirjoituksia voidaan ymmärtää ja usein ymmärretäänkin väärin, koska niitä ei tutkistella Pyhän Hengen opastuksella. Esimerkkinä voin mainita pienoistooran sitomisen otsaan nauhalla (ortodoksijuutalaiset) ja kumarrusrukoukset itkumuurin luona päätä heiluttaen. He ottavat kirjaimellisesti Mooseksen Lain käskyn pitää Lain käskyjä muistolauseena otsallaan, vaikka tuon käskyn hengellinen sisältö on ko. käskyjen sydämeen kätkeminen, niiden syvällinen tutkistelu ja noudattaminen, eikä ulkonainen farisealaiselta näyttävä rituaali.

      Se seikka, että VL:n Jom Kippur ja Pääsiäinen on korvattu UL:ssa HPE:llä, käy ilmi seuraavasti:

      a) VL on jo korvattu UL:lla (Kol. 2:14 ja Hebr. 8:13)

      b) Se johtaa siihen, että VL:n juhlatkin on korvattu UL:n juhlilla. (Varoitus VL:n juhlien viettämisestä: Gal. 4:9-11 ja Uuden Liiton asetussanat: 1. Kor. 11:23-26)

      Mainintasi kristityistä, jotka ovat uskoon tulonsa jälkeen palanneet takaisin maailman alkeisvoimien alle eli he ovat alkaneet viettää VL:n Lakisääteisiä juhlia, osoittaa vain sen, ettei Paavalin opetus ole tavoittanut heidän sisintään. Sama koskee useita messiaanisia Yeshuaan uskovia juutalaisia/israelilaisia, valitettavasti! (Gal. 4:3-11 ja Room. 10:3-4)

      Opastakaamme yhdessä heitä todelliseen hengelliseen vapauteen Adonai Yeshuassa, sillä juuri synnin ja kuoleman Lain orjuudesta YeHoWaH Elohim on Poikansa Adonai Yeshuan kautta meidät valittunsa ylen kalliilla hinnalla - tämän äärettömillä kärsimyksillä ja viattomalla verellä - vapaiksi ostanut!

      Siunausta :)

      Poista
  3. Ei noista antamistasi Raamatun paikoista saa sitä käsitystä, että HPE korvaisi Jom Kippur ja Pesah - juhlat.

    Kol. 2, puhuu siitä kuinka sovitukseen ei tarvita enää eläinuhreja ja Hepr. 8 melkein samasta asiasta kuitenkin paljon abstraktimmasta näkökulmasta.

    Gal. 4 puhuu siitä kuinka ihminen yrittää turvautua Jumalaan ilman Jeshuan sovitusta ts. sitä mitä pakanat yleensäkin tekevät. Ja 1. Kor 11 puhuu Pesah juhlan vietosta, ei minkään uuden juhlan asettamisesta. Room. 10 puhuu myös lain osoittamasta vanhurskauden tiestä, jota voi elää vain Jeshuassa.

    En irroittele jakeita sieltä täältä, koska juuri tuolla tavalla Raamattu voi vain väärin ymmärtää. Kun lukee kokonaisuuksia, alkaa myös kokonaiskuva tulla esiin.

    Pakko tässä kohtaa kysyä, että väitätkö tosiaan, että Jumalan ITSE SÄÄTÄMÄT juhlat ovat sama asia kuin heikot ja köyhät alkeisvoimat? Eikö tällainen ajatusmalli, tee myös Jeshuan sovitustyön TÄYSIN TURHAKSI, koska ihminen pystyy siihen sovitukseen tällöin omin voimin?

    Fariselaisilla rituaaleilla ja Jumalan antamilla ohjeilla ei ole loppujen lopuksi mitään yhteistä, sanoohan Paavali, että mitä yhteistä on Messiaalla ja Belialilla. En ole puhunut missään vaiheessa rabbiinisista tai fariselaisista tavoista, vaan Jumalan itse selväsanaisesti antamista ohjeista. Tämän takia pidän myös erittäin outona, että Jumala VL aikana osasi kyllä ohjeistaa selväsanaisesti kuinka hänen juhliaan tulee viettää, mutta yhtä äkkiä UL aikana Jumala olisikin muuttunut jonkinlaiseksi mysteeriksi, jolloin oletetut UL juhlatkin on asetettu mystisien sanakäänteiden taakse?
    Rehellisesti tässä kohtaa on oikeutettu kysyä, onko kyseessä sama Jumala, vai onko asioita vain ymmärretty väärin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle JPG:

      Koska et saa noista jakeista (Kol. 2:14 ja Hebr. 8:13) sitä käsitystä, että Jom Kippur ja Pesah olisi korvattu UL:ssa HPE:lla, niin kysynkin sulta siihen liittyen kolme kysymystä:

      1) Täyttikö Adonai Yeshua KOKO Mooseksen kautta säädetyn VL:n Lain myös sinun puolestasi?

      2) Täyttikö Hän sinun puolestasi myös kaikki VL:n juhlien viettoa koskevat lait?

      3) Elätkö nyt VL:n vai UL:n alaisuudessa?
      Huom. Et voi elää samanaikaisesti molempien Liittojen alaisuudessa, sillä Paavalin opetusten mukaan ihminen on Mooseksen Lain alaisuudessa eläessään kirouksen alla. Tämä selviää esim. seur. jakeista:

      a) Gal. 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat Lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna Lain kirjassa, niin että hän sen tekee."

      b) Room. 6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole Lain alla, vaan armon alla.
      - - -
      Tosin YHWH itse muinoin sääti VL:n juhlat, mutta koska Israel ei niitä kyennyt noudattamaan, niin Hän UL:ssa "pyyhki pois (nekin) kirjoitukse(t) säädöksineen, jo(t)ka oli(vat) meidän vastustaj(i)amme; (ne) hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin", vapauttaen sen kautta kaikki valittunsa kaikista kansoista vapauteen lunastusveren kautta! (Kol. 2:14)
      - - -
      Mielestäni sä et vielä ymmärrä, mistä kaikesta Adonai Yeshua on israelilaiset ja pakanasyntyiset vapauttanut, koska myös VL:ssa säädetyt juhlat olivat israelilaisilla taakkana, jota apostolit ja heidän isänsäkään eivät olleet jaksaneet kantaa: (Ap.t. 15:10)

      Uskon ja tunnustan koko sydämestäni, että Adonai Yeshua HaMashiach HaNostri on YeHoWaH Elohimin Poika eli Danielin Kirjoituksissa luvattu oikea Messias (Dan. 7:13). Uskotko sinä samoin?

      Siunausta :)

      Poista
  4. Eli kun ei ajattele niin kuin roomalaiskatolisilla juurilla lepäävä kristitty, niin ei ole edes uskovainen? Just joo.

    Voin vastasta kysymyksiisi, vaikka en ole saanut vastauksia omiin kysymyksiini sinulta.

    Kysymykset 1 ja 2.
    Messias Jeshua on Tooran päämäärä, näin siis lukee Room. 10, tällöin kaikki Tooraan liittyvät asiat koroittavat Messiasta Jeshuaa.

    Kysymys 3.
    Kukaan ei elä VL alla, vaan on olemassa vain UL. On väärin opettaa, että VL olisi vielä voimassa mitenkään.

    Ja Kol. 2:14 puhuu tietystä säädöksestä, joka kuului VL mukaiseen syntien sovitukseen. Ei sitä voi noin yleistää, ilman että opettaa jotain muuta mitä Paavali ja muut apostolit opettivat.

    Ei juhlat ole koskaan olleet israelilaisille taakkana, isien perinnäissäännöt kylläkin.

    Alkuseurakunta kokoontui juutalaisista, juutalaisuuteen kääntyneistä ja pakanoista jotka uskoivat juutalaisten Jumalaan ja nämä kaikki kokoontuivat synagoogissa lukemaan Tooraa ja viettämään Herran pyhiä juhlapäiviä yhdessä, näihin kuului myös viikottaiset yhdessä aterioinnit.
    Ja edelleen korostan, että muualla sanot olevasi Raamatun opettaja ja kuitenkin opetat teksteissäsi jotain ihmisten järkeisoppeja ja synnillistät ihmisiä asioista jotka ovat Raamatun mielenmukaisia. Tämä on ainoa syy miksi kommentoin näitä tekstejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle JPG:

      Nyt on kyllä syytä ihmetellä sitä, että toistuvasti haukut mua roomalaiskatoliseksi, sillä kirjoitukseni ei ole antanut siihen mitään aihetta. Minä en palvo kuvia, enkä patsaita, enkä noudata minkäänlaisten 'kirkkoruhtinaitten' perinnäissääntöjä.

      Mulla on tapana olla vastaamatta perusteettomiin solvauksiin, josta syystä en ole vastannut, enkä tule vastaamaankaan kaikkiin kysymyksiisi.

      Et sinäkään vastannut palautteessasi kysymyksiin 1 ja 2. Ei HaMashiach Yeshua ole vain päämäärä, vaan Hän on koko Mooseksen Lain täyttämys. Hänen Isänsä YeHoWaH Elohim naulitsi sen Pojassaan ristille. Et vastannut, että uskotko Hänen täyttäneen SINUN PUOLESTASI koko VL:n Lain juhlienviettokäskyt mukaan lukien.

      Yritän nyt kiteyttää sen, millaisen käsityksen olen kommenteistasi saanut:
      Yrität ratsastaa samanaikaisesti kahdella hevosella ja sellainen tulee päättymään katastrofiin! Toisaalta sanot ettei VL enää ole ja kuitenkin puolustat eräitä sen säädäksiä melkein kynsin hampain. Huomaatko itse mitään ristiriitaa siinä?

      Kyllä juutalaisille säädetyt juhlatkin (muista Lain käskyistä nyt puhumattakaan!) ovat olleet suurena taakkana etenkin köyhille ja kaukana Jerusalemista asuneille/asuville israelilaisille.

      Adonai Yeshua HaMashiach HaNostri on vapauttanut minut synnin ja kuoleman laista ja YeHoWaH Elohim on siirtänyt minut saatanan valtakunnasta rakkaan Poikansa ikuiseen Kuningaskuntaan, jossa nyt uskon kautta olen, vaikken näekään sitä vielä ulkonaisesti tapahtuneen. Minua eivät hallitse Mooseksen Lain säädökset, jotka VIELÄ TÄNÄÄNKIN hallitsevat kaikkia sen alaisiksi syntyneitä juutalaisia ja israelilaisia, jotka eivät ole vielä ottaneet uskossa vastaan suurta ilosanomaa Yeshuasta, eivätkä ole tulleet HaMashiach Yeshuan vihmontaveren kautta syntien anteeksiantamuksen osallisuuteen ja ikuisen Armoliiton alaisuuteen.

      Uusi Liitto on ikuinen Armoliitto. Yeshuassa kaikki synnin ja Mooseksen Lain kahleet katkeavat täydellisesti, myös sinun kohdallasi, jos Häneen uskot juuri sellaisena kuin apostoli Paavali ja ULK Hänestä opettavat!

      Siunausta :)

      Poista
  5. En tiedä mikä sivusto tämä on, mutta tämä on hyvä kirjoitus tuosta HPE:stä. http://avatkaa.com/ehtoollinen.html

    Mitä taas tulee tähän keskusteluun, niin ihmettelen väitteitä haukkumisista ja solvaamisista.
    En ole haukkunut ketään, vaan todennut että esittämäsi ajatukset ovat samoja kuin roomalaiskatolisilla. Ensimmäisessä viestissäni kerroin lähteen missä voi tällaiseen ajattelumallin tutustua.

    Esittämäni kysymykset eivät myöskään ole solvausta, vaan ihan aiheellisia asian ymmärtämiseksi. Esim. kutsuiko Paavali Jumalan käskyjä alkeisvoimaksi?

    Esittämiisi kysymyksiisi 1 & 2 on väärin vastata, että Jeshua on täyttänyt (ja tehden arvottomaksi) jotain mitä Jumala on itse säätänyt. Kun tutkitaan ko. raamatunkohtia alkukielistä, niin huomataan, että Jeshua on lain päämäärä. Näitä kohtia olen tuonut kommentoidessani esiin.
    Koomista on mm. tuo täyttämys -sana, joka ei ole edes suomen kieltä ja kuvaa lähinnä sitä, että Raamatun kääntäjillä on ollut tarve keksiä sanoja oman teologiansa tueksi, eikä niin, että Raamattua olisi sanatarkasti käännetty.

    Ja edelleen korostan, että sanot olevasi Raamatun opettaja ja kuitenkin opetat teksteissäsi jotain mitä ei Raamatusta löydy ja synnillistät ihmisiä asioista jotka ovat Raamatun mielenmukaisia. Tämä on ainoa syy miksi kommentoin näitä tekstejä. Minä en lähde analysoimaan sinua, enkä näe tarvetta esitellä uskonelämääni näillä sivuilla -Pyhä Henki olkoon todistajani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle JPG:

      Viitaten mainitsemaasi sivustoon: Tulkintoja ehtoollisviinin alkoholipitoisuudesta ja alkoholittomuudesta on monenlaisia.

      Monet esittämistäsi kysymyksistä ovat solvauksia eli väitteitä, joille ei kirjoituksieni pohjalta löydy mitään aihetta. En tiedä, miksi sinun on noin vaikea myöntää sitä, enkä odota sinun sitä kertovankaan.

      Viittaat usein ULK:n alkukielen sanojen merkityksiin perustellaksesi 'ainoat oikeaoppiset' näkemyksesi. Minulla on käytössä Novum, kreikkalainen Textus Receptus sanakirjoineen ja sen mukaan Room. 10:4 kuuluu sanasta sanaan (paitsi että Kristus-sanan sijaan käytän hebrealaista ilmaisua) suomennettuna näin:

      "Sillä HaMashiach on Lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."

      Kreikkalainen sana 'telos', jota vastaa tuossa suomennoksessa 5. sana on ensisijaiselta merkitykseltään 'loppu' ja vasta muilta merkityksiltään 'päätös'; 'päämäärä'; 'vero', 'tulli'.

      Kaikille uudestisyntyneille ja Pyhällä Hengellä täyttyneille tuon sopivimman sanan valinta on helppoa! Jakeessa esitetty totuus käy näet ilmi lukuisista UL:n kohdista, kuten näistä:

      - Pelastustukseen valittujen pelastusta estäneet (Mooseksen Lain) Kirjoitusten säädökset pyyhittiin Yeshuan vikauhrissa pois heidän tieltään (ei muiden tieltä) ja naulittiin Golgatalla ristille!
      - Olemme Yeshuassa päässeet (Lain) orjan asemasta Elohimin lapsen asemaaan!
      - Olemme uusia luomuksia HaMashiach Yeshuassa!
      - Meidät on siirretty HaMashiach Yeshuassa taivaallisiin!
      - Me elämme nyt Hengen uudessa tilassa, emmekä kirjaimen vanhassa! jne jne jne. Huomaa aikamuodot!

      Mooseksen Laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä ja se on yhä voimassa kaikille sen alaisille, sillä Yeshuan opetuksen mukaan: "Kunnes taivas ja maa katoavat ei Laista katoa ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut!"
      Matt. 5:18
      - Suurin osa israelilaisista on yhä Mooseksen Lain alla ja sen orjina.

      Lue myös Matt. 5:17-20, ettet enää virheellisesti opettaisi Mooseksen Lain olevan jo loppunut, sillä kirjoitithan, ettei VL ole enää voimassa mitenkään!

      Kysymyksissä 1 & 2 en väittänyt Yeshuan tehneen Mooseksen Lakia arvottomaksi, kuten sinä virheellisesti väität, vaan viittasin ainoastaan UL:n jakeisiin, joiden mukaan Yeshua on TÄYTTÄNYT sen viimeistä piirtoa myöten kaikkien pelastukseen valittujen puolesta!
      - Vastauksestasi huomaan, ettet usko Hänen täyttäneen sitä sinun puolestasi. Ilmeisesti luulet voivasi pelastua jollain muulla tavalla(?) Miten?

      Sinä katsot olevasi Raamatunopettaja, mutta totean sulla olevan vielä aukkoja tiedoissa :) No, en minäkään vielä ihan kaikkea tiedä.

      Keskustelumme on muuttunut osin jo koomiseksi, joten mitäköhän 'virheellisiä opetuksia' seuraavaksi löydät blogistani?

      Hmmm... Onx sulla oma blogi, jota mä voisin tulla oikeaoppisena 'arvostelemaan'?

      Siunausta :)

      Poista
    2. En tiedä miksi, kommentoit laittamaani linkkiä ehtoollisviinin alkoholipitoisuudesta, vaikka se on vain yksi osa-alue ko. kirjoituksesta. Linkitin tuon kirjoituksen vain siitä syystä, että siinä on mainittu mm. se mitä me olemme tässä keskustelleet ja myös sen mukaan opetuksesi että HPE olisi joku UT juhla on väärin.
      Kopioitu tekstistä: "...On myös tärkeätä ymmärtää, että "Herran ehtoollinen" oli todellakin Egyptistä lähdön muistoateria pääsiäisenä. Kun Herra sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni" (1.Kor.11:25), Hän puhui maljan juomisesta pääsiäisaterian yhteydessä. Hän ei välttämättä sanonut, että meidän pitäisi tehdä se usein, niinkuin joissakin laitoskirkoissa uskotaan. On eri asia, jos sanotaan "niin usein kuin te siitä juotte" tai jos sanotaan "tehkää se usein".
      Jeesus sanoi itse asiassa, että niin usein kuin me juomme pääsiäismaljan, meidän tulisi tehdä se Hänen muistokseen..."
      Ja jos sinua kiinnostaa tietää miksi ko. kirjoittaja kirjoittaa yllä mainitun, niin tästä saat häneen yhteyttä kysyäksesi. http://www.mediaspotlight.org/contact-al.html

      Myöskin väitteesi solvauksesta on hieman absurdi. Suomen kielen sana solvaus tarkoittaa lievähköä kunnianloukkausta.
      http://suomisanakirja.fi/solvaus

      Minä en ole kenenkään kunniaa loukannut ed. viestissäni mainitsemalla kysymykselläni.

      Olen kanssasi samaa mieltä että tämä keskustelu menee joo koomiseksi, mutta kuten olen julkituonut jo usein, ainoa syy kommentoimiseeni on se, että opetat Raamatun vastaisesti ja synnillistät ihmisiä jostain mikä ei ole synti.

      Minulla ei myöskään tarvetta analysoida toisen ihmisen uskoa, joten jätän nuo olettamuksesi minusta ja uskostani ihan omaan arvoonsa. Se on vain sääli, että nykyään itseään uskovaisiksi, kristityiksi tai Jeshuan/Jeesuksen seuraajiksi kutsuvat ihmiset, eivät opettele tuntemaan toisiaan Hengen mukaan. (2 Kor. 5).

      Room. 10:4 sanan telos, minun Novum interlineaari ja sen sanakirja sekä Strong's Hebrew & Greek Dictonary, molemmat kääntävät ensisijaisesti päämäräksi, eikä lopuksi. Eli sanatarkka käännös on, "Sillä lain päämärä Messias on vanhurskaudeksi sille joka uskoo."

      Sinä siis opetat, että on olemassa juutalaisille oma eri laki, ja kristityille oma eri laki. Valitettavasti Raamattu ei opeta näin.

      Mitä tulee näihin kysymyksiisi. En todellakaan vastaa, että Jeshua olisi täyttänyt ne, koska perinteinen kristillsyys näkee sen siinä neg. valossa, ts. armo vs. laki mukaan. Aivan kuten sinäkin.
      Jos kysymyksen asettelu olisi ollut eri, niin olisin voinut vastatakin jotain muuta. Ja sen mitä minä olen Raamatusta oppinut, niin Jeshua on Jumalan Sana lihassa, ts. hänessä on kaikki Toora (myös laki) ja teot (myös lain edellyttämät) tulleet lihassa täydelliseksi, eli Hän eli Jumalan silmissä synnittömästi ja tätä kautta Hän on meille kaikille, jotka Häneen uskomme, pelastukseksi ja Hänen kauttaa meillä on iankaikkinen elämä. Ja tämä on se mitä minä uskon.

      Minä en ole väittänyt olevani raamatunopettaja. Tutkin kuitenkin raamattua alkukielillä sekä alkuseurakunnan toimia ja historiaa. Siitä voisin tuoda vaikka kuinka mielenkiintoisia yksityiskohtia esiin. Kiitän kuitenkin Jeshuaa siitä, että hän on vapauttanut kaikista isienperinnäissääntö opeista ja ajatusmalleista.

      En ole lukenut muita tekstejäsi, koska ajauidin ko. sivulle ihan muun asian yhteydessä ja lukiessani tekstin, huomasin jo ko. keskutelussa tulleet epä-raamatullisuudet.

      Poista
    3. Sulle JPG:

      Jos sulle riittää HPE:n vietto kerran vuodessa, niin se on sinun ihan oma käsityksesi asiasta. Koska HPE:n viettoon liittyy olennaisesti juuri Vapahtajamme kärsimysten muistaminen Hänen toivomuksensa mukaisesti, niin minä ja useimmat muutkin Hänen opetuslapsensa tahdomme muistaa sitä paljon useammin kuin kerran vuodessa!

      Vielä sanasta 'telos' jakeen Room. 10:4 yhteydessä. Lue Novumin sanakirjasta ja näe, että ensimmäinen merkitys sanalle 'telos' on 'loppu'. Muut merkitykset tulevat vasta sen jälkeen. Älä siis kompastu siihen, minkä merkityksen useista eri vaihtoehdoista kreikkalaisia pohjatekstejä KÄÄNTÄNEET ihmiset ovat tuolle sanalle valinneet eri jaeyhteyksissä, sillä ne ovat vain kääntäjien omia olettamuksia, eivätkä Elohimin Sanaa!

      Vähänpä tunnet juutalaisuutta, kun et tiedä, että vain heille on todellakin säädetty Vanhan Liiton Laki! Tarkoitan Mooseksen Lakia. Poikalapsille lihassa tehtävä ympärileikkaus ja Sapattisäädös ovat Mooseksen Laissa vahvistettuja Lain käskyjä vain israelilaisille ja heihin liittyneille pakanoille. Ei siis muille pakanoille, pakanakansoista puhumattakaan! Nuo käskyt, kuten kaikki Mooseksen Lain tauluissa olevat 10 käskyä, ovat ikuisia. Ennen taivaat ja maa katoavat, kuin nuo käskyt mitätöidään.

      Koska väität Mooseksen Lakia jo tyhjäksi tehdyksi ja jollet tule oikeaan käsitykseen asiasta, vaan jatkat väärää opetustasi, niin Yeshuan tyly vastaus sulle kuuluu näin: (Matt. 5:18-19)

      18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

      19. Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

      Toteamus edellisistä jakeista: Taivas ja maa eivät ole vielä kadonneet, joten Mooseksen Laki säädöksineen on yhä voimassa kaikille sen alaisille!

      Koska sinä et usko Adonai Yeshuan täyttäneen kaikkia Mooseksen Lain edellyttämiä vanhurskauden vaatimuksia eli koko Lakia säädöksineen sinun puolestasi, niin meidän on turha keskustella toistaiseksi tämän pidemmälle.

      Tule sitten uudelleen keskustelemaan, kun sulle ensin kirkastuu se, mitä kaikkea Adonai Yeshua ristinpuulla Golgatalla kuollessaan ansaitsi sinun puolestasi sulasta armosta ja rakkaudesta sinuun, ilman mitään sinun omia ansioitasi! Kiitän pitkäksi venähtäneestä keskustelusta!

      Siunausta ja lehitraot!

      Poista