perjantai 30. huhtikuuta 2021

Osa 69 - Aamutähti vertauskuvana Luojastamme


Pohdimme syytä siihen, että miksi Raamatussa verrataan Luojaamme aurinkoon ja kirkkaaseen aamutähteen. Löydämme seuraavat raamatunkohdat, joista kaksi ensimmäistä lainaan VT:sta ja kolmannen UT:sta.

1) Ps. 84:12 >>Sillä Yehowah Elohim on aurinko ja kilpi. Yehowah antaa armon ja kunnian, ei hän pidätä hyvää niiltä, jotka vaeltavat nuhteettomasti.<<

2) 4. Moos. 24:17b >>...Tähti kohoaa Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista...<<

3) Ilm. 22:16 >>"Minä, Yeshua, olen lähettänyt enkelini todistamaan teille tästä seurakunnissa. Minä Olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustaan se kirkas aamutähti."<< (Aamutähti ei tässä tarkoita planeettaa, vaan kiintotähteä, johon Vapahtajaamme verrataan)



SYY NÄIHIN VERTAUKSIIN LIENEE SEURAAVA

Me tiedämme, että aurinko ja sen kaltaiset tähdet ovat valtavia energianlähteitä, jotka säteilevät valtavasti energiaa ympäristöönsä. Tähän mennessä kaikkein suurin avaruudessa havaittu loistava tähti on nimeltään Stephenson 2-18.

Sen oletettu tilavuus on 10 miljardia aurinkoamme ja sen säde on 2 150 kertaa aurinkomme säde. Sen halkaisija on 2 991 510 000 km eli noin 3 miljardia km. Auringon halkaisija on "vain" noin 0,00
14 miljardia km.

Auringon säde on noin 695 700 km, siis "vain" lähes 0,7 miljoonaa km. Tuon jättiläistähden säde on noin 1 495 755 000 km eli lähes 1 500 miljoonaa km.

Laadin seuraavan kuvan siitä, jossa aurinko näkyy vasemmalla alareunassa tuskin havaittavana valopisteenä vain jos kuvaa suurentaa riittävästi:



Voit myös katsella ja kuunnella seuraavaa uusimpaa videota 2021 tältä vuodelta, jossa on musiikkia (useita eri musiikkikappaleita) taustalla ja jossa pohditaan universumimme valtavia mittasuhteita. Katselin sen läpi ja sain aiempaa paremman käsityksen universumimme suuruudesta. Videon lopussa viitataan myös muiden universumien ja jopa multiversumin mahdolliseen olemassaoloon:

https://www.youtube.com/watch?v=134nAVodmp8

On ollut 
paljon spekulointia siitä, että onko universumimme rajallinen vaiko ääretön. Rajallisen universumin perusteluksi on esitetty sitä, että universumi kaareutuu ja lopulta ikään kuin sulkeutuu. Vertauksena on esitetty sitä, että jos lähdemme kulkemaan maapallon pintaa samaan suuntaan, saavumme lopulta lähtöpisteeseen. 

Ymmärrykseni ei riitä ratkaisemaan sitä, että onko universumi ääretön vai rajallinen. Jokin sisäinen aavistus minulla kuitenkin on siitä, että sen on oltava ääretön. Sen kuitenkin varmasti tiedän Raamatun perusteella, että tähtiä on rajallinen määrä, vaikka niitä luodaan jatkuvasti uusia ja entisiä tuhoutuu supernovina. Luemme tähän liittyen jakeen Ps. 147:4 >>Hän on määrännyt tähtien luvun, hän kutsuu niitä kaikkia nimeltä.<<

Kun VT:ssa on useita mainintoja "taivasten taivaista", tarkoitetaan niillä ilmeisesti eri ulottuvuuksissa olevia universumin kaltaisia tai niistä poikkeavia tilavuuksia ja alueita erilaisine asuinsijoineen taivaallisille joukoille, mitä ikinä ne sitten ovatkaan.

Minua on aina kiehtonut Adonai Yeshuan lupaus Ilmestyskirjassa niille Tyatirassa olleille, jotka voittivat uskonkilvoittelussaan: Ilm. 2:24-28 (eritoten jae 28)
>>
24. Mutta teille muille Tyatirassa oleville, kaikille, joilla ei ole tätä oppia, teille, jotka ette ole tulleet tuntemaan, niinkuin ne sanovat, saatanan syvyyksiä, minä sanon: en minä pane teidän päällenne muuta kuormaa; 25. pitäkää vain, mitä teillä on, siihen asti kuin minä tulen.

26. Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita, 
27. ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään - niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain - 
28. ja minä annan hänelle aamutähden.<< (Aamutähden sijaan on useimmissa vanhemmissa raamatunkäännöksissämme käytetty ilmaisua "Kointähti")

Miten sinä käsität tuon lupauksen?
Minulla on siitä eräs 'raamatullinen' aavistus, mutta pidän sen salaisuutena, koska en ole asiasta varma. 

- - -

Nyt palaamme "avaruusmatkaltamme" turvallisesti takaisin maan kamaralle ja kuuntelemme aiheeseen sopivat kaksi laulua: 

Korban - Kointähti kirkas
https://www.youtube.com/watch?v=lqcBCH-R7DM


Bright Morningstar (With written and sung words)
https://www.youtube.com/watch?v=6-CKQItjD5A



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti