lauantai 1. huhtikuuta 2017

Osa 49: Sapatti vai sunnuntai!

Mikä on oikea kristityn viikottainen lepopäivä?

Tämä kysymys tuli esille tänään fb:ssa Kysymys kuuluu tarkennettuna:

Pitäisikö kristittyjen viettää viikottaisena lepopäivänään Juutalaisen kalenteriviikon mukaista ja Yehowah Elohimin säätämää Sapattia*) vaiko roomalaiskatolisen kirkon piispojen ja Rooman keisari Konstantinus Suuren yhdessä roomalaiskatolisen paavi Liberiuksen kanssa säätämää suuren aurinkojumalan**) päivää, sunnuntaita?

Kolmas vaihtoehto olisi toki se, ettei ole mitään väliä sillä, minä päivänä kristitty lepää. Itse hylkään tämän vaihtoehdon sen vuoksi, että Luojamme, joka loi kaiken sen mikä on luotua, myös meidät, lepäsi itsekin seitsemäntenä päivänä, siunasi ja pyhitti sen. Lisäksi hän sääti sen myös valitulle kansalleen lepopäivänä vietettäväksi. Me kaikki kristityt olemme Uuden Liiton valittua kansaa ja olisi varsin outoa, jos me emme lepäisi Luojamme säätämänä lepopäivänä.

*) 2. Ms. 20:8
"Muista pyhittää Sapatti!" (kts. tekstin loppupuolella otsikon "Sapatti-sanan alkuperä" alla olevaa tekstiä) **) Seuraava lainaus wikistä:

>>Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisillä vuosisadoilla myös kaikki kristilliset seurakunnat viettivät lepopäivänään sapattia. 300-luvun alussa alkoi Rooman seurakunnasta muotoutua valtionkirkko, mikä sai loppu­huipennuksensa 500-luvun alussa. Näiden muutosten lomassa kirkko muokkautui osittain silloisen yhteiskunnan mukaisesti.

Yksi muutos oli se, että kirkko lopetti sapatin vieton ja siirtyi viettämään lepopäivänä ja jumalan­palvelus­päivänä sunnuntaita, jonka keisari Konstantinus oli jo määrännyt Rooman valtakunnan viralliseksi lepopäiväksi.[3] Monet tutkijat ja myös katolinen kirkko sijoittavat tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364, jolloin katolisessa (ei ekumeenisessa) Laodikean konsiilissa paavi Liberiuksen johdolla kehotettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta pyhittämään sunnuntai.[4]<<
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sunnuntai 

/// Oma lisäys Konstantinus I Suuri, joka oli keisarina AD 306-337, sääti "Sunday Law":n eli Sunnuntain lepopäiväksi jo AD 321. Tämä ilmenee linkistä ***)

***)
http://www.truthorfables.com/canright/9-canrightthelor.html


Miten itse päädyin juutalaisten Sapattiin?

Yllä oleva kysymyksen asettelu on täysin asiallinen, sillä noiden kahden eri lepopäivän säätämyshistoria on juuri tuollainen! Minulle Juutalaisen Sapatin merkitys avautui jo 1973, kun ihmettelin, että miksi suurin osa kristityistä viettää sunnuntaita lepopäivänä ja vain pieni osa heistä viettää Sapattia(?)

Kävin siihen aikaan säännöllisesti Stadissa, Vartiokylän Jeesus-talolla rakentumassa uskisten kanssa yhteisestä uskosta ja sen lisäksi asuin Jeesus-kommuunissa yhdessä 6 muun kristityn uskonveljen kanssa, jotka kuuluimme eri herätysliikkeisiin.

Viisi heistä kuului Stadin Vapikseen ja he kutsuivat itseään humoristisesti vapaarikollisiksi :) Yksi kuuluin Stadin Siionseurakuntaan ja kuuluin silloin Jeesus-liikkeeseen. Rukoilin taivaan Isältä apua ymmärtämään Sapatin merkitys ja mikä olisi Hänelle otollinen lepopäivä. Rukoilin näin: "Rakas taivaallinen Isäni, lähestyn sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja pyydän seuraavaa:

En vielä tunne Raamattua niin hyvin, että ymmärtäisin lepopäivä asiaa riittävästi. Sinulla on kuitenkin Suomessa useita sellaisia pyhiäsi, jotka sen ymmärtävät. Lähetä yksi heistä luokseni opastamaan minua tässä asiassa ja vaikuta niin, että hän perustelee näkemyksensä vain ja ainoastaan Raamatun avulla. Kiitos! Aamen. Jään odottamaan."

Alleviivaan sitä, että vain minä ja taivaallinen Isäni tiesimme tästä rukouksestani, sillä tein sen salassa ja jäin odottamaan rukousvastausta.

Kului noin viikko ja ollessani kerran Jeesus-talolla, muuan vanhempi, hyvin vaatimattomasti mutta siististi pukeutunut mies tuli luokseni, esitteli itsensä ja sanoi korvaani kuiskaten: "Kuulehan nuori mies, minulla olisi sinulle viesti ylhäältä, mutta tahdon tuoda sen kahden kesken, sillä muut eivät ymmärtäisi sitä. Sopiiko sulle, että tapaamme pian kahdestaan jossakin?"

Tunsin heti sisimmässäni Pyhän Hengen vahvistuksen siitä, että hänellä oli minulle tärkeää hengellistä asiaa ja vastasin, että jos hänelle sopii, niin hän voisi tulla yöpymään asuntooni samana iltana, sillä hän asui kaukana Turun seudulta, Karinaisissa ja oli vain tullut käymään Stadissa.

Hän kertoi jo sopineensa yösijasta erään tutun luona Stadissa, mutta sovimme, että hän tulee seuraavana päivänä luokseni Fredalle, jonka varrella asuin, erään juutalaisen leskinaisen vuokralaisena silloin. Osoite Freda 30 ja Braine Berlin. Timanttimainoskyltin vieressä.

Hän tuli luokseni ja sanoi: "Herra Jeesus pyysi minua opastamaan sinut ymmärtämään mikä on Jumalalle otollinen lepopäivä ja perustelen sen sulle ainoastaan Raamatun avulla!" Juuri tätä olin rukoillutkin.

Kävimme yhdessä kaikessa rauhassa läpi useita raamatunkohtia Vanhan ja Uuden Liiton puolelta ja tulin vakuuttuneeksi ns. Juutalaisten Sapatin olevan edelleen juuri se oikea lepopäivä, joka on Jumalalle otollinen. Opastajani, Antti Hartikka, alleviivasi että sapatinvietto ei ole pelastuksen ehto, mutta se on eräs kuuliaisuuden osoitus taivaan Isää kohtaan ja sen viettäjille on Raamatussa luvattu Hänen mielisuosionsa.

Aloin viettää tuota ns. Juutalaisten Sapattia (Raamatun ilmoituksen mukaan: perjantai-illan auringonlaskusta lauantai-illan auringonlaskuun) siten, että pyrin hiljenemään Sapatin rauhaan viimeistään perjantai-iltaisin klo 18 mennessä ja päättämään sen lauantai-iltana aikaisintaan klo 18 vuoden ympäri, ottamatta huomioon päivän valoisan ajan pituuden eli auringonlaskun aikojen vaihteluja.

Voin todistaa, että näinä vuosikymmeninä olen saanut kokea todella lukuisia "kuuliaisuuden siunauksia", koska olen pitänyt tiukasti kiinni Sapatinvietosta siten, etten ole suostunut tekemään esim. yli- tai vuorotöitä sinä aikana. En ole kuitenkaan siinä aina onnistunut, mutta siihen olen pyrkinyt ja se on selvästi miellyttänyt Yehowah Elohimia! 

_ _ _

Sapatti-sanan alkuperä

Monikaan uskova ei tiedä, että hebreankielinen sana Shabbat (tai Shabat) ei ole käännettynä "Lepopäivä", vaan Sapatti. Se tosin merkitsee sisällöltään lepopäivää, mutta ihan tarkkaan analysoiden se sanana tarkoittaa Juutalaisen kalenterin mukaisen viikon seitsemättä päivää ja sen kantasanana on sheva eli luku seitsemän. (Vrt. seitsenkaivo 1. Ms. 26:33)

Tähän viitaten Mooseksen Lain neljäs käsky kuuluu sanatarkasti: "Muista pyhittää seitsemäs päivä!" Kyse on silloin vain juutalaisen kalenteriviikon mukaisesta seitsemännestä päivästä, eikä suinkaan sunnuntaista!


Vielä yksi lainaus wikistä:

>>Sapatti (hepr. ‏שבת‎, šabbat) on juutalaisuudessa viikoittainen lepopäivä, jota vietetään juutalaisen viikon viimeisenä päivänä, lauantaina. Sapatti perustuu Ensimmäisen Mooseksen kirjan luomiskertomukseen, jossa Jumala lepäsi luomisen seitsemäntenä päivänä. Sapatti on asetettu myös neljäntenä käskynä kymmenessä käskyssä (2. Moos. 20:8–12). Juutalaiset ovat noudattaneet sapattia mahdollisesti jo 1000-luvulta eaa. alkaen. Sapattia vietti pyhäpäivänään myös kristillinen alkuseurakunta, ja sitä viettää edelleen osa nykyisistä kristillisistä seurakunnista.<<
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sapatti


Lopuksi

Mitä tulee Paavalin opetukseen jakeessa Room. 14:5, kerron alla siitä ajatuksia >>Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä. Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.<<

Ohje tuntuu varsin ymmärrettävältä, sillä tuohon aikaan ei kreikkalaisten, eikä roomalaisten keskuudessa ollut vielä edes olemassa 7-päiväisen viikon jaksottelua. Siksi kehotus vaatia kaikkia viettämään sellaista ja sen kruununa olevaa viikkosapattia olisi tuntunut Lain säädökseltä. Tällöin se olisi rikkonut sitä hengellistä periaatetta, jonka mukaan evankeliumin mukainen lahjavanhurskaus tulee julistaa kaikille ilman (Mooseksen) lakia jakeiden Room. 3:21-22 mukaan.

>>Mutta nyt Elohimin vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Elohimin vanhurskaus, joka uskon kautta Yeshua HaMashiach'an tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat. Sillä ei ole yhtään erotusta.<<


Jos pelkäät joutuvasi Mooseksen Lain orjuuteen sapattia viettäessäsi, niin älä vietä sitä, vaan unohda koko asia! Jos kuitenkin tahdot etsiä Yehowah Elohimin mielisuosiota Sapattia viettämällä, niin voin etukäteen ilmoittaa sinulle, ettet kykene täyttämään tätäkään käskyä, mutta mielestäni sinunkin on parempi levätä viikottain Yehowah Elohimin säätämänä päivänä kuin Rooman keisarin ja katolisen paavi Liberiuksen säätämänä päivänä!

Shabbat shalom!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti